reklama

Sedím na súde a nie je mi dobre

Ten článok sa musí volať "Prežila holokaust. Prežije aj slovenské úrady a súdy?" Sedeli sme v kuchyni starej dámy za tým istým stolom, kde minule postavila sviečku nalepenú na viečko od pohára, aby som si mohla poodpisovať nejaké paragrafy a čísla spisu. Čakali sme.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)
Obrázok blogu

- Môžem sa vás na niečo spýtať? Keď nebudete chcieť odpovedať, tak mi poviete stop.

- Áno?

- Už dvakrát ste sa zmienili, že si od šestnástich vybavujete úradné veci sama. Vy ste vtedy osireli?

- Áno, cez vojnu.

Zmĺkla. Chvíľu som rozprávala o maminej kamarátke Agneši Kalinovej, ktorá musí byť podobný ročník. Keď sa začali transporty slovenských židov, Agneša nejaký čas simulovala chorobu. Potom ju rodičia prepašovali do kláštora v Budapešti, kde sa skrývala až do konca vojny. Po návrate do Prešova nenašla zo svojej rodiny ani nohu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Stará dáma vraví: - No, takých prípadov, že sa schovali do kláštora, bolo viac. So mnou aj natáčali, počkajte, ukážem vám. Došla potom obálka z Los Angeles, ale nikdy som ju neotvorila, ja to pozerať nechcem a nebudem. Otvorila ju až F., keď ma vyhadzovala z bytu. Ukážem vám. Dcéru to aj tak nikdy nebude zaujímať... Nie, že zaujímať, ja jej to nikdy neukážem.

Došuchtala sa s otvorenou veľkou tvrdou obálkou a dala mi ju. Fakt - Los Angeles. Vytiahla som dve VHS-ky a malú obálku. Na VHS-kách titulok: Survivors of the Shoah a zboku maličké: Anna M., 1998.

- Máte tu aj list,- hovorím.

Večer 14. 11. 2012 prvýkrát otvorila list z roku 1998, podpísaný Stevenom Spielbergom, ktorý ďakuje všetkým preživším holokaust, čo sa dali natočiť pre budúce generácie. Prečítala a podala mi ho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na toto sa nedá absolútne nič povedať. Ja som nevedela, že toto nie je prvýkrát, keď jej život nemá pre krajinu, ktorej je občanom, nijakú cenu.

- Môžete si to pozrieť, ale iba ak budete sama. Som tam aj nahá.

Tak iba vysvetlenie, čo vlastne hľadám v tejto biednej kuchyni: S touto starou dámou nacvičujú v roku 2012 určití ľudia také teátro, až má človek pocit, že pozerá film.

Radšej by som napísala "Čoskoro vo vašom kine", ale je to "Čoskoro v mojom článku" a bude to všetko o tom, ako sa dá legálne rozdupať cudzí život na atómy a ako sa dá rozdeliť rodina pomocou návrhov na zbavenie svojprávnosti. Motív tohto konania sa dá ľahko domyslieť. Ako sa vyjadril jeden z mojich najbližších: "Toto by už zaujalo aj Spielberga, že v demokratickej krajine uprostred Európy môže jedna obeť holokaustu v roku 2012 prísť znovu o všetko! Už len preto, že sa dožila úctyhodného veku, treba ju zneuctiť a Slovensko má na to zákon."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V pondelok 19. 11. 2012 o 11.00 preto sedím na súde a nie je mi dobre.

Nataša Holinová

Nataša Holinová

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  3x

jazyčnica -e -níc ž. hovor. pletkárka pejor. jazyčnica, teraz aj na ešte lepšom blogu Zoznam autorových rubrík:  Ňa nebudete nasírat furtČlánky publikované indeJazykové oknovinyFotkyV dôchodku nad krémešmiPitominky furt

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu